Recenze

Vyšlo v časopise: Cesk Slov Neurol N 2008; 71/104(5): 607
Kategorie: Recenze

Imhof H et al. Direct Diagnosis in Radiology: Spinal Imaging. Přímá diagnostika v radiologii: zobrazování páteře.

Stuttgart: Thi eme 2008. ISBN 978- 3- 13- 144071- 6.

„Direct Di agnosis in Radi ology“ je nová edice vydavatelství Thi eme. Její název lze přeložit obvyklým výrazem –  přímá di agnostika v radi ologii, ale možný je též překlad –  ukázat cestu k di agnóze v radi ologii. A možná, že ona druhá verze přesněji vystihuje záměr vydavatelství a způsoby využití děl z této edice. Kniha je jedním ze 12 svazků, které postupně zahrno u všechny oblasti radi ologi e. Půjde o knihy kapesního formátu, které obsáhno u nejčastější případy, se kterými se setkáváme v každodenní praxi.

Recenzovaná kniha rako uských a u­torů je překladem německého originálu z roku 2006. Její obsah je rozdělen do osmi oddílů na kongenitální malformace, úrazy, degenerativní onemocnění, záněty, tumory, vaskulární onemocnění, po operační změny a metabolická onemocnění. Popis každé patologi e zahrnuje 2– 5 stran textu a kvalitní obrazové dokumentace. Obrazy jso u dobře vybrány a reprezentují nejčastěji po užívané zobrazovací metody pro popisovano u oblast. Nejvíce jso u zasto upeny prosté snímky, obrazy MRI, o něco méně CT skeny. Vhodné je doplnění názornými schématy. Text je rozdělen na definici popisované patologi e, typický obraz, klinické aspekty a diferenci ální di agnózu. Je psán v bodech a zahrnuje po uze nejvýznamnější informace. Z praktického pohledu považuji za velmi užitečné, že a utoři nezapomněli na po operační změny, protože jejich popis nebývá v mnoha dílech uveden. Chyba v označení ve schématu 2.1– 2.3 nesnižuje celkově dobrý dojem z celého díla.

Kniha svým uspořádáním připomíná ka­pesní verzi rozsáhlých svazků edice „Di a­gnostic Imaging“ vydavatelství Amir­­sys. Je přiměřeně stručná a vhodná nejen pro výuku, ale i jako reference pro každodenní radi ologicko u praxi.

prof. MUDr. Miroslav Heřman, Ph.D.

Číslo 5

2008 Číslo 5