Recenze knihy

Vyšlo v časopise: Cesk Slov Neurol N 2014; 77/110(2): 255
Kategorie: Recenze knihy

Simmen Daniel, Jones Nick.

Manual of Endoscopic Sinus Surgery. Edition 2. New York: Thieme Stuttgart 2013.

ISBN 978 3- 13- 130972- 3, cena 164,5 EUR.

Kniha má celkem 484 stran a je bohatě dokumentována 1 442 ilustracemi. Je rozdělena do 22 kapitol. Publikace je vhodná nejenom pro neurochirurgy (a to jak graduované, tak i ve výcviku), ale také pro lékaře ORL, traumatology a specialisty zabývajícími se chirurgií baze lební. První kapitola vynikajícím způsobem ukazuje na důležitost přesné dia­gnózy pro endoskopickou léčbu a probírá také psychologické aspekty ně­kte­rých příznaků. Zaměřuje se i na ekonomické aspekty tohoto druhu léčby. V řadě dalších kapitol čtenář najde celé spektrum rad pro určité typy operací a každá operace je názorně a bohatě ilustrována. Neurochirurg se též doví, jak řešit méně časté ORL komplikace při přístupech nejenom k bazi lební, ale také do hypofyzární krajiny. U každého typu operace jsou přesné anatomické poznámky a exaktní návody. Neurochirurga budou určitě zajímat kapitoly jako např. Transnazální endoskopické přístupy k bazi lební, Transnazální endoskopická chirurgie hypofyzálních nádorů, Transorbitální chirurgie baze lební, která detailně popisuje anatomické přístupy k jednotlivým etážím orbity. Rovněž další kapitoly, a to zejména ty technické, jsou velmi zajímavé –  např. Endoskopicky asistované bimanuální operační techniky. V této části jsou kromě jiného popsány detaily operací, jako čištění endoskopu v průběhu operace nebo ergonomické držení endoskopu a jeho stabilizace. Schémata a ilustrace jsou dokonalé a lze je využít jako atlas u endoskopických operací. Vzhledem ke kvalitě je dle mého názoru cena monografie adekvátní a využití knihy je nesporné na všech klinikách zabývajících se endoskopickou chirurgií baze lební a také hypofyzární krajiny.

prof. MU Dr. Pavel Haninec, CSc.

Číslo 2

2014 Číslo 2