Recenze knihy

Vyšlo v časopise: Cesk Slov Neurol N 2014; 77/110(2): 255
Kategorie: Recenze knihy

Ossama Al‑ Mefty. Controversies in Neurosurgery II.

New York: Thieme Stuttgart 2013.

ISBN 978- 1- 60406- 232- 8, cena 133,7 EUR.

Kniha má celkem 464 stran a je bohatě dokumentována 351 ilustracemi. Je rozdělena do 23 kapitol. Ilustrace a schémata jsou dokonalé. Jde o publikaci velmi známého neurochirurga s bohatou operační zkušeností. Tomu také odpovídá její kvalita. Texty jsou srozumitelné, schémata a ilustrace text vhodně doplňují. Je zde ke každé kapitole bohatá a současná literatura. Kniha se zabývá problematikou velkého spektra neurochirurgie a neurochirurgických operací. Mnohdy ji lze použít jako operační návod zvláště u méně častých a vzácnějších operací. Problematika je vždy zajímavým způsobem vysvětlena, dokumentována a pokaždé je navržen vhodný, a to i alternativní chirurgický postup. Například v kapitole 1 je řešeno odstraňování meningeomů tuberculum selae s endoskopickým vs mikroskopickým přístupem. Jednotlivé přístupy popisují experti na danou problematiku a nejenom sám hlavní autor knihy. To ještě zvyšuje hodnotu publikace. Také další kapitoly knihy jsou velmi zajímavé. Například kapitola 4: Léčba náhodně zjištěných meningeomů, kapitola 6: Léčba trigeminálních schwannomů –  mikrochirurgické léčba versus radiochirurgie, kapitola 7:Chirurgie hypofyzárních makroadenomů –  endoskopie versus mikrochirurgie, kapitola 11: Resekce gliomů v elokventních oblastech mozku, kapitola 14: Léčba velkých oftalmických aneuryzmat, kapitola 20: Léčba neztišitelné neuralgie v obličeji. Diskuze ke každému problému je zabezpečena zkušeným moderátorem a čtenář je vyloženě vtažen do řešení. Knihu můžu doporučit pro všechna neurochirurgická pracoviště jako zdroj úvah o různých přístupech k problému a rovněž jako adekvátní doporučení k alternativním operacím v různých oblastech neurochirurgie.

prof. MU Dr. Pavel Haninec, CSc.

Číslo 2

2014 Číslo 2